U CZESKICH PRZYJACIÓŁ

Tradycją stały się coroczne spotkania partnerów: Gymnazium a Obchodni Akademie Orlova, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Pszowie oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Rydułtowach. Współpraca przez 7 ostatnich lat przybierała różne formy: poznawaliśmy regionalną kuchnię oraz świąteczne zwyczaje, pokazaliśmy partnerom górnicze tradycje barbórkowe, podążaliśmy śladami Josepha fon Eichendorffa, rozgrywaliśmy zawody sportowe w różnych dyscyplinach, przygotowywaliśmy pokaz mody i fryzur, śpiewaliśmy wspólnie piosenki, maszerowaliśmy po górach. Tym razem czeski partner zaprosił nas na wycieczkę po przepięknych okolicach Śląska Cieszyńskiego.

11 czerwca znowu gościliśmy w progach orłowskiej szkoły. Uczennice klasy II b, które brały udział w projekcie, były zachwycone szkołą, w której uczą się nasi partnerzy. Największe wrażenie, oprócz hali sportowej ze ścianką wspinaczkową, zrobił na nich futurystyczny szkolny hol wzorowany na łodzi podwodnej.

POWIĘKSZ

Po zwiedzeniu szkoły podążaliśmy śladami Zygmunta Freuda do jego rodzinnego miasta Pribor. Zwiedziliśmy dom, w którym się urodził i spacerowaliśmy urokliwymi uliczkami miasta.

Następnie przemieściliśmy się do urokliwego morawskiego miasteczka Stramberk. Leśnym szlakiem wspięliśmy się do jaskini Sipka - Narodowy Pomnik Przyrody, gdzie w ubiegłym stuleciu odnaleziono część szkieletu Neandertalczyka. Zachwycaliśmy się także przepięknym pochyłym rynkiem z kościołem św. Jana Nepomuckiego i św. Bartłomieja oraz podziwialiśmy widoki z zamkowej wieży Truba górującej nad miastem. Oczywiście spróbowaliśmy, jak smakuje miejscowy specjał czyli "stramberske usi".

Podczas wycieczki zaplanowaliśmy już wspólne działania na przyszły rok szkolny. Postanowiliśmy zorganizować spotkanie integracyjne na styku trzech granic: polskiej, czeskiej i słowackiej w Jaworzynce.